Isla de Ometepe og Rio San Juan, Nicaragua

Resten av oppholdet i Nicaragua var veldig bra, tross litt skanglete helse. Jeg ankom Isla de Ometepe med båt og møtte et par hyggelige folk på vei over. De overtalte meg til å bli med til et sted som heter Finca Magdalena. Etter noen timers busstur og en halvtimes vandring var vi fremme ved gården som ligger i åssiden av vulkan Maderas. Finca Magdalena er en gammel gård som tilhørte diktator Somoza i sin tid. Etter revolusjonen ble den omgjort til et kaffekollektiv eid av 24 forskjellige familier. Det ble også etterhvert åpnet som gjestehus. Dagen etter at vi kom, fikk jeg feber som etterhvert gikk over i rennemage. Planene om en aktiv tid med vulkanklatring osv. ble fort satt til side. Men er det et sted der det går an å ikke gjøre veldig mye annet enn å nyte atmosfæren og slappe av er det Isla de Ometepe. Her går ingenting fort, noe innbyggerne ser ut til å stortrives med. Det er bare enkelte asfalterte veier på øya og folk lever stort sett fra hånd til munn. Det ble til slutt en uke på Finca Magdalena uten å gjøre de store kraftanstrengelsene. Men jeg fikk iallefall med meg stort sett hvert eneste minutt med første del av fotball VM. Jeg møtte noen veldig ålreite tyskere som skulle ta båten til San Carlos på sørspissen av sjøen og derfra inn i Costa Rica via Rio Frio. Det hørtes ut som en bra plan, så jeg slang meg på. Siste dagen var magen stabil nok til at jeg endelig kunne klatre vulkanen jeg hadde bodd på en uke. Jeg sleit uansett mindre enn mine kjederøykende tyske venner.

Båten tok 10 timer til San Carlos, og jeg sov(litt) gjennom natta. Tidlig om morgenen var vi fremme i San Carlos og vi rakk akkurat å se Tyskland bli slått av Serbia i VM. Det tok litt tid før humøret igjen var på topp blant mine reisekompanjonger. Vi bestemte oss for å turen til El Castillo, som er en borg langs Rio San Juan som spanjolene brukte som beskyttelse for pirater som seilte inn fra den karibiske kysten. Rio San Juan har vært veldig viktig opp gjennom historien pga. sin link mellom atlanterhavet og Lago de Nicaragua som er veldig nært stillehavet. Det var lenge snakk om å bygge kanalen her i stedet for i Panama. Vi tok en natt i El Castillo, og hele Rio San Juan var et av de mest spennende stedene på hele turen til nå. Dagen etter måtte vi tilbake til San Carlos for å ta båten inn i Costa Rica langs Rio Frio. Hele Nicaragua var en veldig bra og ennerledes opplevelse. Nesten alle byene ser ut som gamle westernbyer som man ofte ser i Mexico. I tillegg er Nicaragua mye mindre amerikanisert enn Costa Rica og Panama. Jeg fikk iallefall følelsen av at Nicaragua er litt mer autentisk Latin Amerika med tanke på historie og kultur.

Etter en dag ¨hjemme¨ på Backpackers i San Jose, har jeg endelig kommet meg til den karibiske kysten og Puerto Viejo. Det var på tide, for det er som å komme til et annet land. Her er det rasta og Bob Marley som gjelder og jeg fullfører den karibiske stilen med å bo i en hengekøye på et hostel ved stranda...